'Nog altijd wordt van vrouwen verwacht dat ze thuis blijven en voor de kinderen zorgen. Vaak betekent dat én werken, én kinderen opvoeden.'


'Ben je een theepersoon of een koffiepersoon?' Rond thee hangt meer gezelligheid, meer rust, vindt ze. Thee is, na water, de meest gedronken drank ter wereld. 'Niet Coca Cola.' Ik geef toe dat ik meer een koffiepersoon ben, dat ik vijf tassen per dag naar binnen giet, maar dat ik probeer over te stappen op thee.

Ana Berenguer brengt thee en specerijen van over de hele wereld samen. 'Dit jaar heb ik besloten zelfstandige te worden. Ik heb een kind (3) en ben verpleegkundige, net zoals mijn vriend. We werkten allebei voltijds, op feestdagen en in de weekends. Maar als moeder had ik het gevoel dat ik er meer moest zijn voor mijn kind. Dus kwam ik op het idee om back to the basics te gaan.' Ze wil het familiebedrijf, Naturcid, uitbreiden naar België, meer bepaald in Gent.

'Kruidenmixen van de wereld, zeezout met gedroogde kruiden en groenten. Biologische producten.' Ze heeft ook veel interesse in de geschiedenis van deze kruiden. Vroeger werden er oorlogen gevoerd om thee. Peper was een luxeproduct, een feit waaraan enkel een uitdrukking zoals 'peperduur' ons nog herinnert.

Nieuwkomers

'Mijn situatie is natuurlijk anders dan die van vluchtelingen. Sommige mensen noemen mij een expat, anderen een immigrant, anderen een buitenlander. Toch, ik kom uit Spanje, en Spanje blijft deel van de Europese Unie. Op dat vlak zijn er mensen die een Europese mentaliteit hebben, en anderen niet. Het is goed om een eigenheid te hebben, maar die mag niet alles bepalen.' Ze heeft veel begrip voor de situatie van vluchtelingen - haar vader moest voor een tijd vluchten naar Frankrijk, zoals veel andere Spanjaarden ten tijde van het Franco-regime - en door haar eigen ervaringen kan ze zich goed inleven in mensen die uit een samenleving komen die verschillend is qua taal en gewoonten.

'Ik ben al zes jaar in België. Ik ben eerst een Erasmusstudent geweest, en na mijn Erasmusjaar ben ik teruggekeerd naar Spanje. Maar ik wou een nieuwe taal leren, in een nieuwe cultuur zijn.' Ze vertelt dat haar integratie pas begon toen ze hier kwam wonen, niet tijdens haar studententijd. Dat zorgde in het begin voor veel stress.

'Ik kwam naar hier om de taal te leren, om te werken, mij zo goed mogelijk te integreren. Ik heb een tijd gewerkt als verpleegkundige. Eerst als vrijwilliger, omdat mijn diploma nog moest worden erkend.'

Een eigen winkel

Het was ook een grote stap om zelfstandige te worden. 'Eerst ben ik naar Startersfabriek gegaan om mijn vragen te stellen, want ik heb geen opleiding gehad in bedrijfsbeheer of marketing. Bij Startersfabriek hebben ze mij aangeraden om naar Project AZO! te gaan, dus heb ik daar om ondersteuning gevraagd. Financieel advies, administratie, marketing. Dat was een nieuwe wereld voor mij...'

'Ik doe het graag. Het doet mij denken aan mijn kindertijd - niet de marketing, hè (lacht), maar met die producten werken - als ik in de winkel van mijn vader was of samen met mijn moeder aan het koken was. Daarom heb ik hiervoor gekozen.'

Waar ze zichzelf ziet in de toekomst? 'Ik wil dat alles goed gaat, maar niet alles is rooskleurig. Ik ga momenteel nog geen winkel openen omdat er financieel een te grote spanning is. Ik heb gekozen om eerst te leveren aan de winkels die er al zijn in Gent. We gaan proberen ook aan restaurants te leveren, groter te gaan. En ja, als alles goed gaat, zien we wel verder. Ik volg mijn buikgevoel en de feedback die ik krijg van mensen.'

DSC04357_edit

Mijn verhaal is een gelukkig verhaal

'Het zijn mensen uit het buitenland die zorgen voor de werkkrachten van de toekomst. Je ziet hier meer en meer vergrijzing. Mensen krijgen veel later en veel minder kinderen. Maar je ziet jammer genoeg dat vluchtelingen vaak in de onderste lagen van de samenleving terechtkomen.'

Ze vertelt hoe haar vader een kraampje startte met kruiden uit de bergen. Nu is Naturcid de vijfde grootste specialisatiezaak in thee en kruiden van Spanje. 'Het zou leuk zijn als ik verder zou kunnen doen met het familiebedrijf. Ik ken de producten, de waarden, de visie.' Als ze wil uitbreiden naar België, lijkt Gent een geschikte plaats door de grote opkomst van verpakkingsvrije winkels en ecologische, vegetarische of veganistische restaurants. Naturcid hanteert ook een ecologische filosofie. 'We willen zoveel mogelijk afstappen van plastieken verpakkingen.'

Ana wil een inspiratie zijn voor vrouwen die zelfstandige willen worden in België. 'Nog altijd wordt van vrouwen verwacht dat ze thuis blijven en voor de kinderen zorgen. Vaak betekent dat én werken, én kinderen opvoeden, terwijl dat van mannen veel minder wordt verwacht. Er moet een verandering gebeuren in die cultuur.'

Gemotiveerde ondernemers met een heldere stem zoals Ana spelen een belangrijke rol in het verwezenlijken van deze veranderingen. Maar ook het beleid mag niet achterop lopen. Project AZO! wil zich inzetten voor deze ondernemers met begeleiding op maat. Ana's verhaal is een gelukkig verhaal, maar te veel mensen krijgen nog te kampen met de dagdagelijkse ongelijkheid in onze samenleving en de onrealistische verwachtingen ten aanzien van vrouwen.