Indonesische pop-up store

Stadsfeestzaal Antwerpen


De Indonesische Maryna (36) kwam in 2017 naar België voor een job opportuniteit in Brussel. Ze kreeg een contract van een jaar aangeboden. Maar voor ze het wist, vond ze niet enkel een nieuwe job, maar ook een nieuwe liefde waardoor ze besloot in België te blijven. In 2019 kreeg ze in samenwerking met Project AZO! de kans om een pop-up store te openen in het hartje van Antwerpen.

Hoe ben je op het idee gekomen om een pop-up store te openen?

‘Tijdens de periode dat ik in Brussel werkte, kreeg ik de kans om vertegenwoordigster te worden van de Indonesische Kamer van Koophandel en Industrie. Al snel merkte ik dat Indonesische producten niet echt bekend zijn in België. Nochtans zijn onze producten vaak heel kwalitatief en innovatief.

Omdat ik een PR- en marketingachtergrond heb, besloot ik om zelf aan dit avontuur te beginnen. Een Indonesische pop-up store openen in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Met dit programma wilde ik ervoor zorgen dat de lokale gemeenschap in Indonesië meer handel kon voeren.’

3

Een winkel openen, is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Hoe heb je dit aangepakt?

‘Allereerst heb ik heel veel opzoekwerk verricht op internet. Zo kon ik al een klein beetje informatie achterhalen. Maar wanneer ik met Project AZO! begon, kreeg ik veel accuratere informatie en advies. Ze hielpen me met brainstormen, coachen… dit alles om te zien wat mogelijk was en wat niet. Project AZO! heeft ervoor gezorgd dat ik niet enkel beter geïnformeerd was, maar dat ik ook meer zelfvertrouwen kreeg om het effectief waar te maken.’

PHOTO-2019-12-28-13-43-48
000

Een Indonesische pop-up store, wat moet ik me daar net bij voorstellen?

‘Omdat ik zelf verzot ben op koken, wou ik echt de Indonesische voedingsproducten bekender maken. Ik reisde terug naar Indonesië en vond er verschillende vrouwen met fantastische producten die ik de kans wou geven om deel te nemen. Dus zo begon ik van lokale handelaars uit Indonesië spullen te verkopen, van sjaals tot thee tot handtassen en juwelen. Ons grootste succes was onze Indonesische chips en koffie.’

00

Hoe kijk je terug op de ervaring?

‘Ik vond het super om dit te mogen doen. Het is gek dat ineens mensen Indonesische producten beginnen te kennen. We kregen zoveel goede reacties. Enorm veel producten waren uitverkocht, maar niet alles. Maar voor mij is dat al succes genoeg, gewoon dat de mensen het eens hebben geprobeerd. We zijn zelfs aan het denken om volgend jaar met een nieuw en langer programma te starten.’