Skip to content

CAB’NCO, de tumulteuze rit van Ahmed Omer Isshage


De zetel van Ahmed (52) kraakt nog wat als hij plaatsneemt achter het stuur, zijn achteruitkijkspiegel draait hij nog een tikkeltje naar links. Het stationsplein van Hasselt zou zijn thuisbasis moeten zijn, maar de hele ervaring is nog steeds wat wennen. Nog geen anderhalve maand geleden stampte Ahmed zijn eigen taxibedrijfje uit de grond met de hulp van Project AZO!, al liep dat niet altijd op wieltjes.

De arbeidsmarkt was niet mals voor Ahmed, twee lange jaren zocht hij tevergeefs naar werk. Hij wist dat de tijd in zijn nadeel voorbij tikte. Hoe ouder hij werd, hoe meer de kansen zouden slinken. Aan de capaciteiten van Ahmed lag het al zeker niet. Voor hij met zijn gezin naar België vluchtte, stond hij in Soedan aangeschreven als een uitmuntend professor in de arabistiek. Het leven aan de universiteit gaf hem vrijheid en bracht hem onder de mensen.

De taxi als duivenkot

Ahmed koos ervoor om als zelfstandig taxichauffeur aan de slag te gaan. ‘Misschien niet meteen mijn droomjob, maar ik zie de voordelen er wel van in. Vooral de flexibiliteit en het sociaal aspect van de job betekenen ontzettend veel voor mij. Iedere dag waaien hier nieuwe verhalen binnen, geweldig fijn om te zien, de taxi als een duivenkot.’

Toch blijkt niet iedere klant even aangenaam, of zelfs even fris. ‘Vooral in het weekend en ’s nachts strompelt er al eens een dronken nachtbraker in mijn taxi. Die kunnen verschrikkelijk ambetant zijn, of beginnen hun roes uit te slapen op de achterbank. Maar hé, beter dan niets, want ook de verveling kan op een doordeweekse dag geweldig hard toeslaan. Soms is het één, twee of zelfs drie uur wachten op een klant.’

Bureaucratische rompslomp

Het taxileven heeft zijn voor- en nadelen, maar de hulp van Project AZO! en consulent ondernemen Fatma hebben ervoor gezorgd dat Ahmed zich vlot door alle paperassen wist te sleuren. Fatma hield een fijn gevoel over aan de samenwerking. ‘Ahmed besefte meteen dat hij hier in België een andere weg op moest gaan. Hij schaafde zijn Nederlands bij, rondde een korte cursus bedrijfsbeheer af en volgde ons advies zeer nauwkeurig.’ Toch kende het parcours van Ahmed redelijk wat obstakels. ‘Vooral de vergunning en de standplaats aan het station hadden redelijk wat voeten in de aarde. Het duurde best lang om de bureaucratisch rompslomp rond te krijgen, toch stond iedereen klaar om Ahmed zo goed als mogelijk te ondersteunen.’

Naast de hulp van Project AZO!, kan Ahmed ook rekenen op de tips van collega-chauffeurs. ‘Op kalmere momenten staan we vaak te babbelen aan de taxistandplaats van het Hasseltse station. Je zou denken dat er pure competitie heerst, maar we hebben echt nog veel aan elkaar. De perfecte combinatie, vriendelijke collega’s, maar toch je eigen baas.’

Taxi vloot als droom

Een eventuele uitbreiding ligt nog niet meteen om de hoek, al zijn de ambities zeker aanwezig. ‘Het zou geweldig fijn zijn om nog een tweede auto in ’t bedrijfje op te nemen, dan hebben we meteen al een bescheiden vloot. Maar ik wil niet te hard van stapel lopen, een grotere taxi zou al een mooie eerste stap zijn.’

 

Alle informatie: http://cabnco.be/

nl_BENL_BE
en_GBEN nl_BENL_BE